Kiwanis Aartselaar

HOE IS KIWANIS ONTSTAAN?

1915

In dit jaar werd Kiwanis opgericht in Detroit (Michigan, Verenigde Staten), oorspronkelijk als een netwerk van ondernemers.

Dit is snel uitgegroeid tot een internationaal erkende serviceclub waarvan het doel is om kinderen van de gehele wereld te dienen. Één aspect blijft echter ongewijzigd: op dit moment is Kiwanis nog steeds een uitstekend middel om nieuwe vrienden te maken, nieuwe vaardigheden te verwerven, aan te zetten om deze vaardigheden te gebruiken en ondertussen de sociale acties te steunen en dit wereldwijd.

1920

De eerste slogan van de Kiwanis verschijnt in 1920: We build.

1924

Goedkeuring van de zes doelstellingen van Kiwanis in 1924.

1962

De eerste Kiwanis club georganiseerd buiten de VS en Canada ontvangt haar charter. De eer valt voor club Tijuana in Baja California (Mexico).

1963

De eerste Europese clubs wordt opgericht in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen. Ook in onze hoofdstad gaat in datzelfde jaar een eerste club van Kiwanis van start.

De eerste Kiwanis club voor vrouwelijke leden wordt opgericht.

De nieuwe slogan van Kiwanis luidt: Serving the children of the world.

ONZE WAARDEN

Kiwanis is een filosofie, gebaseerd op een aantal van de kernwaarden die de basis van onze beweging vormen, en dat onderscheidt ons van alle andere verenigingen. Deze kernwaarden werden 100 jaar geleden geschreven en zijn nu in de wereld waarin we leven, actueler dan ooit.

DE ZES DOELSTELLINGEN VAN KIWANIS

Het stellen van menselijke en geestelijke waarden boven de materiële.

Het aanmoedigen van de dagelijkse toepassing van de Gulden regel in alle menselijke relaties.

Behandel een ander zoals jezelf door hem behandeld wil worden.

Het bevorderen van de aanvaarding en toepassing van hogere sociale, zakelijke en professionele maatstaven.

Het tot stand brengen - door woord en daad - van een meer ontwikkelde, meer actieve en meer dienstvaardige maatschappij.

Het vinden - langs de Kiwanis-clubs om - van de weg naar duurzame vriendschap, naar onbaatzuchtige dienstverlening en naar het uitbouwen van een betere samenleving.

Het samenwerken om gezonde opvattingen en edele idealen na te streven en in stand te houden, die meer eerlijkheid, rechtvaardigheid, vaderlandsliefde en goede wil met zich meebrengen.

ONZE HONDERDSTE VERJAARDAG

In 2015 vierde onze organisatie haar 100-jarig bestaan. Gelanceerd door een handvol zakenlieden, is Kiwanis uitgegroeid tot een wereldwijde organisatie die dienstverlening en efficiënte liefdadigheid hoog in het vaandel draagt en meer dan 600.000 leden telt verspreid over 80 landen.

ONS DISTRICT BELGIUM-LUXEMBOURG

divisies